Efter en underbart rivig segling från Visby angjorde vi Vätö / Karlsängen 00.20 i går morse, måndag. Det som hägrade var sängar som låg stilla och som inte var sunkigt fuktiga. Aldrig har dubbelsängen känts mer underbar!
Vår segling var 150 nm från Visby och vi gjorde det på rätt exakt 20 timmar. Det ger en fin snitthastighet på 7,5 knop. Segling i 9-12 m/s och 4 timmars motorgång i början. Sjön gick rätt grovt in på babords låring så det rullade rätt bra. Vi fick några få broachar under dagen men på det hela gick seglingen bra. Katten kräktes och låg sen bara och vilade liksom Kalle.
När vi passerade Rödlöga drog varmfronten förbi och vinden drog igång på 2 minuter från 5 sekundmeter till 15 från sydväst. Det blev en grand finale för Lomah denna säsong.
När vi kommit in och inspekterade durkarna såg vi tyvärr sprickor i balkarna för första gången. Vi har bevakat balkarna ända sen den tidigare grundstötningen i full fart. Troligen har all rull i båten de senaste dygnet börjat röra på kölen och mitten segmenten runt kölen. Nu lyfte vi på alla durkar och hittade flera sprickor i balksystemet. Aha....bara att tuffa in till Servicevarvet vid Linjettvarvet och lyfta upp Lomah.
Detta ägnade vi gårdagen åt när vi hade sovit ut. Väl där konstaterade Anders att detta är ett stort jobb och det vettigaste är att igen gå till Plastskador AB på Svinninge och låta dem bedöma skadan.
Det är detta jag har ägnat denna tisdag åt. Jag gick upp 05.00 och tuffade ner förbi Åkersberga till Svinninge och var framme 11.00. Niklas från Plastskador AB inspekterade och vi ringde Tommy Olsson på Pantaenius i Malmö och rapporterade. Detta är fakta i målet:
- Den tidigare grundstötningen har gjort att balksystemet har spruckit i toppen av balkarna men det är mycket få områden som låter delaminerade när man hamrar på segmenten.
- Det är idag inte klart hur stor skadan är.
- Det är inte heller klart om kölen måste hängas av.
- Vi får inte segla båten mer denna säsong.
- Plastskador AB åtar sig jobbet men kan inte lova att det blir klart förrän i vår.
- Plastskador AB tar ansvar för båten under tiden till reparation.
- Lomah mastas av idag och tas upp på land inom 2 veckor.
- Pantaenius accepterar att ta sig an denna försäkringsskada.
- Jag är ledsen.
- Men jag är även lättad, dels att inte någon kommit till skada eller att vi haft värre nödläge, dels att det blir en ordentlig reparation, dels att vi kan ha båten på land under vintern och att vi kan vårrusta och bottenmåla mm i vår, dels att vi inte har båten i isen i vinter (även om det känns säkert nu efter två vintrar i isen) för man oroar sig alltid litet om hur hon mår under vintern.
- Net 1: Jag har sagt upp abbonemanget med Net1 som tyvärr har visat sig utan tillräcklig täckning för oss och därmed utan mervärde bredvid våra vanliga 3G abbobemang. Det var inte helt enkelt att komma ur ett 24 månaders abbonemang men jag lyckades övertala de i kundtjänst.
- Datorn: Trygg Hansa åtar sig att ge mig ersättning för skadan och jag får 60% av nyvärdet för min gamla Macbook Pro. Jag har idag beställt en ny Macbook Air 13 tummare.
- Lollo min äkta underbara fru har igår och idag tvättat all vår tvätt och sorterat alla dessa grejor som ständigt skall till nya ställen i vår geografi och våra liv. Så säger också ordspråket: "Bakom alla grundstötande män står alltid en nytvättad och lätt förstummad hustru."
Vi har seglat fin skärgårdssegling i år men även några fina överseglingar till och från Åland, till och från Gotland och Gotska Sandön.
![]() | |
Seglingsrutten för Lomah 2011. Det blev nästan 900 sjömil detta år. En tredjedel så mycket som förra året under 4 veckor. |
Tankarna går till alla er som läst och delat vårt äventyr. Vi hoppas ni haft några härliga upplevelser och några skratt åt vår tokiga familjs äventyr. Henrik, Lollo, Kalle, Oskar, Clara, Hanna, Christoffer och skeppskatten Elsa (vår tillfälliga besökare nässelfjärilslarven bor numera bakom macken på Stavsnäs marina :-)) återgår nu till landkrabbeliv och ser hösten an med spänning och glädje.
Höstkramar från oss på Lomah!
Henrik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar